یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

[نامه سرگشاده فعال مدنی آذربایجان اکبر آزاد به آیت اله صادق لاریجانی ]

+0 بَگَن (Bəyən)
Bildergebnis für ‫اکبر آزاد‬‎

[نامه سرگشاده فعال مدنی آذربایجان اکبر آزاد به آیت اله صادق لاریجانی ]

نامه سرگشاده

 به جناب آقای آیت اله لاریجانی

در رابطه با دستگیر شدگان

جشن روز زبان مادری در دوم اسفندماه سال1392

توضیح: در سال 1392 در دوم اسفند و در جشنی که در وجی آباد اسلامشهر- اکبرآباد در حومه تهران به مناسبت روز جهانی زبان مادری برگزار شده بود، جمعی از شرکت کنندگان در جشن و عوامل برگزاری و میزبانان جشن دستگیر شدند. ابتدا تعدادی از این دستگیر شدگان که شامل زن و کودک و نوجوان بودند پس از قریب به 24 ساعت بعداز بازداشت آزاد شدند؛ چند نفر هم بعد از حدود 30 - 35 ساعت آزاد شدند. چند  نفر هم پس از حدود 43 ساعت بلا تکلیفی به زندان اوین منتقل شدند. همچنین چند نفر هم در روزهای بعد، شناسایی و در محل کار و یا منزلشان دستگیر و به زندان اوین انتقال داده شدند. 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور جناب آقای آیت اله لاریجانی، قاضی القضات محترم جمهوری اسلامی ایران



آردینی اوخو - ادامه

گؤره سن نییه بیز بو گونه قالمیشیق؟!

+0 بَگَن (Bəyən)

Bildergebnis für ‫علامت سئوال بزرگ‬‎       

      گؤره سن نییه بیز بو گونه قالمیشیق؟!

                      حسن راشدی

گؤره‌سن دونیانین هانسی قانونلارینا دایاناراق بیزیم دیل، تاریخ، مدنیت و کولتوروموز اؤز وطنیمیزده و اؤز یوردوموزدا بو قدر مظلوم قالماغا محکوم‌دور؟!

گؤره‌سن دونیانین یاری نفوسونو تشکیل ائدَ‌ن و اینسان حیاتیندا اَن مقدّس و فداکار موجود اوْلان و حضرت محمد (ص ) طرفیندن ، جنّت و بهشت اوْنلارین آیاغی آلتیندا گؤرونَن آنالار و قادینلار شاعیر فردوسی یانیندا و اوْنون شاهنامه‌سینده بو قدر تحقیر اوْلدوغو حالدا[1] و همان فردوسی‌نین تورک‌لره و عربلره قارشی نفرت و تحقیر حسّی ایله دولو شاهنامه شعرلرینی ابتدایی، اورتا و عالی تحصیل مکانلاریندا اوخویوب و فردوسی‌یه«‌حکیم ابوالقاسم فردوسی»‌ دئییب فخر ائتمه‌یه محکوم اولمالییق آنجاق دونیا اینسانلاری یانیندا اَن مدنی جومله اوْلان : " قادینلار اؤنده ، The ladies first " ( خانمها مقدّمند) جومله‌سی‌نین یازیلماسینی مین ایل قاباق "دده قوُرقود" کیتابیمیزدا یازیلدیغینی گؤردویوموز حالدا گونئی آذربایجاندا یاشایان تورک‌لرین بلکه یوزه دوخسانیندان چوخو بو کیتابی تانیماسین؟!



آردینی اوخو - ادامه

کرکوک؛ مرگ غرور یک ملت

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫ترکمنهای کرکوک‬‎

 کرکوک؛ مرگ غرور یک ملت

       علی افسر شهبازی (خوجالی)

اخباری که از کرکوک منتشر میشود بسیار خطرناک و سنگین است، آدمی با شنیدن این خبر از خود متنفر میشود، به تحلیل هایش میخندد و به فضای مجازی که در آن به سر و صورت هم میزدند نفرین میکند؛ راستی اینجا چه خبر است؟ارمنستان در قره باغ جولان میدهد و بصورت مطلق ان خاک را از آن خود میداند.روسها در چچن هر جنبنده ای را سر میبرند، در افغانستان ژنرال دوستم در حصر قرار میگیرد ، در ترکستان شرقی آن فجایع مخوف صورت میگیرد و ما در فضای مجازی غوطه میخوریم و ترکیه در درون مشکلاتش بر روی پل بحران حرکت میکند و طبیعی ست که در این سردر گمی جوان ترک کرکوک با حسرت، کردهایی را در شهر خود ببیند که بر بالای تیر برق های شهر، پرچم خود را نصب میکند و او ناچار است که فقط نگاه کند  و باید هم با مرگ غرورش خود نیز بمیرد.


آردینی اوخو - ادامه