یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

ترکیب جمعیتی – ائتنیکی اورمیه در ۱۵۰ سال پیش

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫ارومیه‬‎

به استناد سالنامه تاریخی آمریکایی

ترکیب جمعیتی – ائتنیکی اورمیه در ۱۵۰ سال پیش


با بررسی این آمار معلوم می‌شود که در دوره مورد بحث تورک‌ها نزدیک به ٩٢ درصد جمعیت شهر اورمیه و ٦٥ درصد پیرامون آن را تشکیل می‌داده‌اند. بعد از تورکها ، بیشترین جمعیت را آسوری ها ، آنهم در حومه داشته اند نه کُردها.

در کتاب دائره المعارف و ثبت سالانه آمریکائی حوادث مهم سال (The American Annual Cyclopedia and Register of Important Events of the Year) جلد ٨، سال ۱۸۶۸ به نقل از مونیتور (Moniteur) چاپ پاریس فرانسه در اکتبر سال ۱۸۶۷ آماری درباره ترکیب جمعیتی قومی و دینی شهر و ناحیه اورمیه داده شده است. همانگونه که معلوم است میسیونرهای مسیحی و هئیتهای سیاسی اروپائی در دوره مذکور، حضور بسیار موثر و فعالی در غرب آزربایجان داشتند و به ویژه علاقه‌مند به تبیین ترکیب جمعیتی – ملی و تغییر و مهندسی آن به نفع گروههای مسیحی و علیه تورکهای مسلمان بودند. با این وصف می‌توان گفت که احتمال بزرگ‌نمائی شمار تورک‌ها در این آمار وجود ندارد


آردینی اوخو - ادامه

ترکیه دموکراتیک و یا ترکیه بسته با قوانین سختگیرانه؟

+0 بَگَن (Bəyən)

   Related image

                 ساحل آنتالیا - ترکیه

ترکیه دموکراتیک و مدرن یا ترکیه بسته با قوانین سختگیرانه؟

              حسن راشدی : 15 تیر 1396

شاید بتوان گفت ترکیه تنها کشور اسلامی و مدرنی است که به صورت لائیک ( جدایی دین از سیاست ) اداره می شود و در آن احزاب با گرایشات مختلف و بدون گذشتن از فیلتر خاصّ فعالیت دارند و نمایندگان خودرا به مجلس می فرستند.

ترکیه بیشترین کانالهای خصوصی تلویزیونی و ایستگاههای رادیویی در میان بسیاری از کشورها ، بخصوص کشورهای اسلامی دارد ، تا جائیکه کانالهای خصوصی تلویزیونی آنرا بیشتر از 250 میدانند.

امّا اخیرا وزارت آموزش و پرورش ترکیه گفته است که از این پس مبحث "تکامل " نظریه دانشمند زیست شناس چارلز رابرت داروین در مدارس ابتدایی تدریس نخواهد شد. 



آردینی اوخو - ادامه

مراسم قلعه بابک در روز جمعه 9 تیر ماه 1396

+0 بَگَن (Bəyən)


مراسم قلعه بابک در روز جمعه 9 تیر ماه 1396

سالها قبل از برگزاری اولین سال مراسم قلعه بابک در دهم تیر ماه سال 1379 و به صورت شرکت دهها هزار نفری مردم ، دانشجویان هویت خواه ، روشنفکران و طرفداران اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی ، یعنی خواستاران تحصیل به زبان ترکی آذربایجانی در مدارس و دانشگاهها در ترکیب دسته های 20-30 نفری در تابستانها به این قلعه رفته و یاد و خاطره بابک خرمدین مبارز آذربایجانی را که 22 سال بر علیه خلیفه معتصم عباسی ، مستّبد بغداد جنگیده بود گرامی میداشتند .


آردینی اوخو - ادامه

میلّی قهرمان" خرّمدین بابک" ین دوغوم گونو

+0 بَگَن (Bəyən)

                                    

Image result for ‫مراسم قلعه بابک‬‎

            تیر آیی نین ایکینجی جمعه‌سی

میلّی قهرمان" خرّمدین بابک" ین دوغوم گونو

         حسن راشدی : ۷ تیر ۱۳۹۶

۱۳۷۹ جو هجری شمسی ایلیندن قاباقلار، آذربایجانلی اؤیرنجیلر و میلّی دوشونجه‌لی اینسانلاریمیز  شرقی آذربایجان ، اهر شهری وکلئیبر قصبه سی‌نین قوزئی - باتی‌سیندا و یام یاشیل اورمانلیق و داغلیق منطقه‌ده  یئرلَشَن  "​ بابک قالاسی" یا " بَذ قالاسی" حاقدا  تاریخی حادثه‌لری اوخودوقدا یای فصلی‌نین ایستی سیندن اوزاقلاشیب سرین هاوا و گؤزل طبیعت‌دن فایدالاناراق میلّی قهرمانلاریمیزین خاطیره‌سینی  اونوتماماق اوچون ۲۰- ۳۰ نفرلیک توپلومدا "بابک قالاسی" باشینادا چیخیر و عرب خلیفه‌سینه قارشی ۲۲ ایل مبارزه آپاران آذربایجانین تاریخی قهرمانی "بابک‌ خرّمدین"ین  تاریخی قهرمانلیغینداندا سؤز آچیردیلار.

آمما ۱۳۷۹ - جو ایل و یاز آیلاریندان، باشقا بیر جریان دیلدن دیله دوشدو!



آردینی اوخو - ادامه

مسئله ساده و بغرنج عید فطر مسلمانان!

+0 بَگَن (Bəyən)

مسئله ساده و بغرنج عید فطر مسلمانان!

  حسن راشدی : ۵ تیر ۱۳۹۶ ( عید فطر )

هیچ سالی نیست که شروع ماه رمضان و پایان آن و عید فطر همه کشورهای مسلمانی که در یک افق از کره زمین زندگی می کنند در یک روز اتفاق بیفتد!

در دنیای علم و تکنولوژی امروز که رسیدن نور ستاره ای را از فاصله یک میلیون و یا حتی یک میلیارد سال نوری با علم نجوم و ریاضی حساب می کنند  و دانشمندان می توانند اتفاقات خسوف و کسوف را بعد از یک میلیون سال دیگر هم حساب کنند که در چه سال ، چه ماه ، چه روز و چه ساعتی و به چه مدت و با چه درصدی از گرفتگی و در کدام کشورها اتفاق خواهد افتاد ، متاسفانه مسلمانان جهان هنوز نتوانسته اند مسئله رؤیت ماه شوال و تعین روز عید فطر را بعد از پایان ماه رمضان حل کنند !



آردینی اوخو - ادامه

" بوزقورد" یا گرگ خاکستری ، نماد ترکان جهان

+0 بَگَن (Bəyən)

          

  Image may contain: 5 people, people smiling, people standing    

         گرفتن علامت شبیه " بوزقورد " توسط باراک اوباما

رئیس جمهور سابق آمریکا که نماد دانشگاه کالیفورنیا است       

 " بوزقورد" یا گرگ خاکستری ، نماد ترکان جهان 

                  حسن راشدی : اول / تیر / ۱۳۹۶

بعضی از همکشوریها، بخصوص کوروش پرستان و آریاچی های پان ایرانیست  از نام  و نماد "بوزقورد" یا گرگ خاکستری چنان می ترسند که انگار در کنار جنّ بسم الله گفته ای!

اینان در مورد "بوزقورد" آنچنان داد و هوار راه می اندازند که نه تنها با صدای جیغ و دادشان دیگران را می ترسانند، حتی خود نیز از این داد و فریاد به وحشت می افتند!

آنها بدون اینکه اطلاعات درستی از نماد و سمبل بوزقورد ، معنی و مفهوم این سمبل و چگونگی به وجود آمدن آن داشته باشند آنرا نشانه و دلیل " پان تورکیسم" دانسته و هر فردی را که انگشتان دست خودرا به علامت بوزقورد بگیرد ، دارنده تفکّر " پان تورکیسم " که می خواهد تمام ترکان دنیا از غرب چین تا دروازه‌های شهر " وین " در اروپا را زیر بیرق و پرچم کشور " توران" در بیاورد تصوّر می کنند؛ در حالی که  چنین تصوّر و برداشتی از این سمبل باطل و دور از واقعیت است و به علت پراکندگی ترکان در جغرافیایی به وسعت بیشتر از قاره اروپا ، چنین کاری محال و دور از تصور است.

 



آردینی اوخو - ادامه