یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

سرنوشت اقلیم شمال عراق بعد از آزادی کرکوک

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫مسعود بارزانی غمگین‬‎

  سرنوشت اقلیم شمال عراق  بعد از آزادی کرکوک

      حسن راشدی : شنبه 29 / 7 / 1396

نیروهای پیشمرگ کرد خیلی زودتر از آنی که تصورش می رفت مجبور به ترک شهر کرکوک شدند که نفت خیزترین شهر تحت اشغال نیروهای بارزانی بود.

مسعود بارزانی قبل رفراندم 25 سپتامبر ( سوم مهر) گفته بود، ما رفراندوم را در شهر کرکوک برگزار می کنیم و اگر دولت مرکزی در برگزاری همه پرسی در کرکوک دخالت نظامی کند آنرا با گلوله جواب خواهیم داد!



آردینی اوخو - ادامه

موقعیت اقلیم کردستان عراق بعد از رفراندم ۲۵ سپتامبر

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫رفراندوم کردستان عراق‬‎

                موقعیت اقلیم کردستان عراق  بعد از رفراندم ۲۵ سپتامبر

                        حسن راشدی:  ۴ مهر ۱۳۹۶ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷)

                  رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق و حتی مناطقی که در محدوده اقلیم نبود برگزار شد ؛ گرچه نتایج آرا هنوز اعلام نشده است، اما نتیجه آرا بدون نیاز به شمارش هم معلوم است : به احتمال زیاد " بیش از ۹۰% ، آری به استقلال ! "

کردها در طول تاریخ تقریبا دولت و کشور مستقلی نداشته و در اداره کشوری به صورت مستقل نقشی نداشته‌اند . یعنی حافظه تاریخی کردها از نظر داشتن کشور مستقل، بسیار ضعیف است ، با با اینکه بعضی از کردها به داشتن قهرمان تاریخی چون " صلاح الدین ایوبی" افتخار می کنند ، ولی وی نیز سرداری از لشکریان امپراتوری سلجوقی بوده است که بعضی از مورخین  در کُرد بودن وی هم تشکیک کرده‌اند، زیرا که نام برادران وی تورانشاه، توغ تکین، بؤری ( گرگ) که نامهای ترکی است بوده است . گویا اجداد وی از آذربایجان به کردستان مهاجرت کرده اند.



آردینی اوخو - ادامه