یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

21 آذر 1324 حادثه فراموش نشدنی و برگ زرّین در تاریخ آذربایجان !

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫سید جعفر پیشه وری‬‎      

21 آذر 1324 حادثه فراموش نشدنی و برگ زرّین در تاریخ آذربایجان !

                   حسن راشدی: 21 آذر 1396

   21 آذر 1324 یکی ار حوادث بزرگ  و فراموش نشدنی در تاریخ آذربایجان و سربلندی مردم آن است

هنوز عظمت و کارهای بزرگ و باور نکردنی که در یکسال حاکمیت  فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری سیاستمدار برجسته آذربایجان سید جعفر پیشه وری در آذربایجان صورت گرفت به درستی تجزیه و تحلیل نشده است و عظمت این روز تاریخی و کارهای عظیمی که برای رفاه و سربلندی مردم آذربایجان در طول این یک سال در منطقه  صورت گرفت در مطبوعات، رسانه های گروهی ، کتابها و شبکه های اجتماعی جایگاه واقعی خودرا نیافته است ؛ چرا که هنوز هستند کسانیکه مسئله 21 آذر 1324 را با دیدگاه شوونیستی و شاهنشاهی می بینند!




آردینی اوخو - ادامه

"دهقان فداکار"ی که قدر فداکاریش شناخته نشد

+0 بَگَن (Bəyən)

    دهقان فداکار       

          "دهقان فداکار"ی که قدر فداکاریش شناخته نشد!

                          ح. راشدی:  8 آذر 1396

امروزها نام " دهقان فداکار" در مطبوعات، رسانه های گروهی و دنیای مجازی دیجیتال بیشتر به چشم می خورد ، چرا که او سخت بیمار است ، اما زمانی که فداکاری او ورد زبان همه بود در فقرمطلق  به سر می برد و کسی سراغش را نمی گرفت و از هزاران میلارد تومان سرمایه این کشور که به راحتی به کشورهای خارج منتقل می شد سهم ناچیزی به وی نمی رسید!

اَزبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی و دهقان فداکار  فرزند علی‌اصغر، فردی است که داستان فداکاری و از خود گذشتگی اش با عنوان «دهقان فداکار» سالها موضوع کتابهای درسی مدارس ایران بود.

وی زاده‌ی ۵ اسفند ۱۳۰۹ شهرستان میانه آذربایجان در روستای قالاجیق این شهرستان است....



آردینی اوخو - ادامه

سرنوشت روستای 8000 ساله کلانسورای گِرمی اردبیل

+0 بَگَن (Bəyən)
روستای کلانسورا گرمی 

سرنوشت روستای 8000 ساله کلانسورای گِرمی اردبیل
                          4 آذر  1396
گرمی- مهاجرت گسترده اهالی ساکن در روستای «کلانسورا» از توابع شهرستان گرمی و در یک کیلومتری " مرکز بخش موران Moran" منجر به متروکه شدن و تخریب این روستای باستانی و هشت هزار ساله شده است.
روستای " کلانسورا " در یک کیلومتری مرکز "بخش موران  " ( روستای زهرا) در 27 کیلومتری شرق شهرستان گرمی  و در نزدیکی  مرز جمهوری آذربایجان  است
"به گزارش خبرنگار مهر، روستای باستانی کلانسورا یکی از مناطق تاریخی شهرستان گرمی محسوب می‌شود که به گفته کارشناسان نوع معماری و ساخت‌وسازهای آن حکایت از تمدنی هشت‌ هزار ساله در آن دارد.


آردینی اوخو - ادامه