یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

مراسم قلعه بابک و قصاص قبل از جنایت!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫بابک قالاسی‬‎

مراسم قلعه بابک و قصاص قبل از جنایت!
   
     حسن راشدی: 14 تیر 1397

گویا قرار بوده امسال (سال 1397)  در روز 14 و 15  تیر ماه (پنجشنبه و جمعه )  مثل سالهای 1379 تا 1383 در روز تولد بابک خرمدین، قهرمان تاریخی آذربایجان که 22 سال بر علیه استبداد خلیفه عباسی مبارزه کرد مراسمی در قلعه بابک در نزدیک شهر کلیبر آذربایجان شرقی برگزار شود و احتمالا مثل آن سالها  ضمن بزرگداشت یاد و خاطره بابک خرمدین و نواختن ساز عاشقی و خواندن ترانه عاشقها و اجرای برنامه های مدنی - فرهنگی دیگر  عده ای خواستار اجرای اصل 15، 19 و 48 قانون اساسی هم بشوند!


آردینی اوخو - ادامه

آذربایجانین میلّی قهرمانی بابک خرّمدین‌ین دوغوم گونو

+0 بَگَن (Bəyən)

 عکس و تصویر تبریز بابک قالاسی. یاشاسین یوردوم آذربایجان   

   آذربایجانین میلّی قهرمانی بابک خرّمدین‌ین دوغوم گونو

                                 و    

   1379 - 1383 جو ایللرده بابک قالاسی مراسیمیندن خاطیره‌لر

                   حسن راشدی: 8 تیر 1397

بو ایل یعنی 1397 جی ایل تیر آیی‌نین ایکینجی پنجشنبه- جمعه‌سینه و آذربایجانین تاریخی قهرمانی خرّمدین بابکین دوغوم گونونه داها بیر نئچه ساییلی گون قالدی.  

طبیعی کی،بابکین دوغوم گونو مراسیمی آذربایجان تاریخینده اؤنملی گونلردن ساییلیر. بابکین دوغوم گونو گونئی آذربایجاندا ایلک دفعه و توپلوم حالیندا 1379 جو ایل شرقی آذربایجانین کلئیبر شهری یاخینلیغیندا و قاراداغین گؤزل طبیعتی قوجاغیندا یئرله‌شن،میلّت یانیندا«بابک قالاسی» آدی ایله تانینان لاکین تاریخده آدی «بذقالاسی» یازیلان یئرده و یوزمیندن بلکه چوخ انسانین اشتراکی ایله و ایران اسلام جمهوریسی‌نین آنایاساسی‌نین 15،19و 48  جی ماده سی‌نین اجراسی ایسته‌یی ایله باشلاندی.

 



آردینی اوخو - ادامه

هنوز ترکیه دموکراتیک ترین کشور در بین کشورهای اسلامی است

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫انتخابات ترکیه 2018‬‎           

   هنوز ترکیه دموکراتیک ترین کشور در بین کشورهای اسلامی است

                    حسن راشدی: اول تیرماه  1397

                           (22 ژوئن 2018)

دو روز دیگر و در 24 حزیران ( ژوئن) 2018 شهروندان ترکیه ای برای انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوقهای رای می روند و نام افراد مورد نظر خودرا به صندوقها می اندازند.

هنوز هم ترکیه دموکراتیک ترین کشور در خاورمیانه، همچنین در بین کلیه کشورهای اسلامی است.

 علی رغم بعضی نارسائیها و نادیده گرفته شدن بعضی معیارهایی که در دنیای دموکراسی نقص به حساب می آید، ترکیه باز بهترین الگوی دموکراسی را در خاورمیانه، بخصوص در بین کشورهای اسلامی از خود ارائه داده است.



آردینی اوخو - ادامه

وقتی دهان شفیعی کدکنی با «ش ا ش»(1)باز می شود !

+0 بَگَن (Bəyən)

    Image result for ‫شفیعی کدکنی‬‎

       وقتی دهان شفیعی کدکنی با «ش ا ش»(1)باز می شود !   

                           حسن راشدی :  25 خرداد 1397

🔹وقتی دهان فردی مثل محمدرضا شفیعی کدکنی که بسیاری از طبقه تحصیل‌کرده و بالادست جامعه فارس زبان و ایرانی، وی را روشنفکری باشخصیت ممتاز و ستودنی پنداشته و گفتار و رفتار وی را الگوی گفتاری و رفتاری خود قرار می دهند با «ش اش» باز می شود، دیگر چه انتظاری از مردم قشر متوسط و پایین دست آن جامعه می توان داشت ؟!                  

               گفته می شود وقتی چندی پیش موضوع  حق تحصیل به زبانهای غیر فارسی در ایران  از طرف دانشجویان دانشگاه مطرح می شود، شفیعی کدکنی در سخنرانی در تاریخ یکم خرداد ۹۷ و در دانشگاه تهران، سخن گفتن از حق زبانهای دیگر به جز فارسی را توطئه می داند و می گوید: «ابتدا به اقوام می گویند بیایید حق زبانهای خودتان را مطالبه کنید بعد که به زبانهای خودشان تحصیل کردند متوجه می شوند که زبانشان «محلی» است و اساسا کسانی مثل حافظ و مولوی و فردوسی ندارند و آنگاه در برابر شکسپیر و پوشکین و مانند آنها احساس تحقیر می کنند و به خودشان می گویند «شاشیدم به این زبان محلی» (کلمات استاد کدکنی است!) و می روند سراغ زبان شکسپیر و پوشکین.»!!



آردینی اوخو - ادامه