یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

نخستین ماهواره فضایی جمهوری آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)

                                                      

نخستین ماهواره فضایی جمهوری آذربایجان با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

 

     

فیلمی از پرتاب "آذر اسپیس-1" (Azerspace-1) نخستن ماهواره آذربایجان به فضا

ساعت 2 و بیست دقیقه روز جمعه 8 ماه فوریه 2013  به وقت باكو اولین ماهواره تئله كامونیكاتیو (مخابراتی) جمهوری آذربایجان بنام "آذر اسپیس-1" از پایگاه فضایی "كورو" فرانسه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
"آذراسپیس-1" از طرف مٶسسه آمریكایی "اوربیتال ساینس" تولید شده است و به واسطه راكت "آریان5" كه از سوی شركت فرانسوی "آریان اسپیس" تولید شده است، در مدار زمین قرار  گرفت.




آردینی اوخو - ادامه

آی یاندیم !

+0 بَگَن (Bəyən)

                                آی یاندیم !                      

        نه بیلیم ، ائله بیل حتی یاندیغیمیز حالدادا  " آی یاندیم ! " دئمه‌یه‌ده حاقّیمیز یوخدور !

بو مجازی دونیادا و بئش- اون نفرین بو سیته یه باخماسی دا گویا مسئله یارادا بیلَرمیش كیمی بو " یوردداش نفطه او آر جی www.yurddash.org" سیته سی ده فیلتر اولدو !  گویا بیزیم حتی یاندیغیمیز حالدادا " آی یاندیم " دئمه‌یه‌ده حاقّیمیز یوخوموش !

 دئدیك بو آنا یاسادا ۱۵ – جی ماده نه واخت اجرا اولاجاق ؟  بیر عده بیزه دئدیلر " پان توركیست " ! ، دئدیك آنا یاسانین  ۱۹ – جو ماده سینده سوی -كؤك ، دیل و لهجه فرقی اولمادان بوتون ایراندا یاشایانلار  برابر حقوقا مالیكدیرلر ،‌بئله اولورسا بیز توركلرده  نفسوموزلا مقایسه ده فارسلار قدری حق و حقوقوموز وار و دیلیمیز فارس دیلی كیمی رسمی اولمالی دیر ، دئدیلر  بو سؤزلر پان توركیست‌لرین سؤزودور ! 



آردینی اوخو - ادامه

زبان فارسی ،زبان رسمی فارس زبانان ایران است

+0 بَگَن (Bəyən)
   http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Reza_barahani_2.jpg/200px-Reza_barahani_2.jpg

                                   زبان فارسی ،زبان رسمی فارس زبانان ایران است

         "هر كسی كه فارسی را زبان رسمی ایران بشناسد، طبق اعلامیه ی جهانی حقوق بشر محكوم است"
 
                                                                                                دكتر رضا براهنی  

تعجب می كنم كه عده ای در كشور  چندزبانه ای مثل كانادا زندگی كنند و ده ها مجله به زبان فارسی داشته باشند و شبانه روز در جلسات مختلف از هر چیزی دفاع و به هر چیزی حمله كنند، اما وحشتشان از این باشد كه مبادا در شهری مثل تبریز تابلوی مغازه ای به زبان مادری آن مردم باشد و میلیونها آذربایجانی و كرد و تركمن و بلوچ حق یادگیری زبان مادری خود را در مدارس و دانشگاه ها نداشته باشند. و آخر مگر این كشور با این همه زور كه به مردم آن گفته می شود، تجزیه ی بالقوه نیست؟ من می گویم نگذارید آن بالقوه به بالفعل تبدیل شود. نه تقصیر من است نه تقصیر شما كه ایران از نظر زبانی كشوری است تجزیه شده، اما نه از نظر حدود و ثغور. بر شماست كه تجزیه ی زبانی را از بین ببرید، و معنای آن بریدن زبان مادری خلایق میلیونی نیست، آفریدن تمهیداتی است برای جبران مافات، جبران خسران های چندین قرنی، بویژه خسران حاضر، كه در آن یادگیری زبان مادری به معنای حفظ سلامت روانی جماعات انبوهی از مردمان كشور ماست، به دلیل اینكه شقاق روانی حاكم بر جامعه را تنها با درك علوم جدید می توان حل كرد.



آردینی اوخو - ادامه