یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

پرچم ارمنستان در ورزشگاههای تهران و گیلان !

+0 بَگَن (Bəyən)

        پرچم ارمنستان در ورزشگاههای تهران و گیلان !

                                                           حسن راشدی  20/ 1/92 

در دو بازی فوتبال و در مسابقه‌ای كه بین تیم  « تراكتور سازی »‌ و یا همانطوریكه طرفداران پر شور این تیم بر گفتنش اصرار دارند تا هویت خاص و مشخصی از یك تیم آذربایجانی بر جامعه ارائه دهند ، یعنی بین تیم « تراختور آذربایجان» با تیم «استقلال تهران» در تهران و « تیم داماش گیلان» در رشت در تاریخهای  18 اسفند 91  و 8 فروردین 92 برگزار شد ،‌ علاوه بر شعارها و پلاكاردهایی كه اصولا در میادین بازی ، طرفداران دو تیم سر داده و یا به نمایش میگذارند كه به نوعی كر-كری خواندن بهم و جهت تضعیف روحیه طرف مقابل به كار گرفته می شود و یا در مواردی هم به علت اینكه بیان خواسته هایی كه در رسانه های گروهی  چون رادیو – تلویزیون و مطبوعات كشور امكان ندارد در میادین ورزشی به نمایش در می آید ، در این دو بازی علاوه بر آن شعارها و پلاكاردهای معمول و همیشگی كه به صورت آشكار اهداف طرفداران آن تیم را به نمایش می گذارد ، طرفداران تیم استقلال در تهران و طرفداران تیم داماش در رشت پرچم جمهوری ارمنستان را هم بالای سر خود بردند!



آردینی اوخو - ادامه

« مارگارت تاچر » بریتانیانین كئچمیش باشباخانی وفات ائتدی !

+0 بَگَن (Bəyən)

   1951                                          «  مارگارت تاچر » بریتانیانین كئچمیش باشباخانی وفات ائتدی !

قایناق :http://worldnews.nbcnews.com/

بریتانیانین كئچمیش باشباخانی و «‌ دمیر قادین » آدی ایله مشهور اولان خانیم  تاچر 87 یاشیندا  بو گون " دوز گونو" وفات ائتدی . تاچر 1979 – جو میلادی ایلیندن 1990- جی ایله قدر بریتانیانین سیاسی اؤندرلیگینی اله آلدی و بریتانیانین ایلكین و اوزون مدتلی قادین باشباخانی ایدی .  دانیشمان « لوْرد تایم بئل » دئدی :



آردینی اوخو - ادامه

نسخه های خطی تركی دركتابخانه سركار فیض آثار رضوی (ع)

+0 بَگَن (Bəyən)

              نسخه های خطی تركی دركتابخانه سركار فیض آثار رضوی (ع)

                             محمد وفادار مرادی - برگرفته ار وبلاگ : " سالاریان "


                                    نسخه های خطی تركی در كتابخانه سركار فیض آثار رضوی (ع)/ محمد وفادار مرادی

اشاره : تحقیقات نشان می دهد كه حدود 100 كتاب تركی دست خط در كتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد. در نوشتار حاضر ضمن بررسی ویژگی ها و نكات برجسته‌ی نسخه های تركی موجود در كتابخانه آستان قدس رضوی و كتابخانه های وابسته، سعی در نگارش و معرفی و فهرست مختصر و الفبایی آنها خواهد شد.

كلیدواژه های موضوعی :  نسخه های خطی تركی

 در كتابخانه كهنسال و هزار و صد ساله آستان قدس رضوی 67 نسخه به زبان تركی مجموعه هفتاد هزار نسخه خطی آن را همراهی می كند كه باعث غنا و جامعیت زبانی آنها گردیده است. در سنوات قبل (سال 1352شمسی) استاد ایرج افشار و روان‌شاد محمدتقی دانش‌پژوه نسخه های تركی كتابخانه ملك تهران وابسته به كتابخانه آستان قدس رضوی را ضمن 30 صفحه در انتهای جلد اول فهرست كتب خطی كتابخانه ملك معرفی نموده اند كه بالطبع در این سطور از تكرار معرفی آنها صرف نظر شده است . لكن نسخه های كتابخانه مركزی و كتابخانه های وابسته بانضمام هفت نسخه تركمنی موجود به شیوه الفبایی مختصراً معرفی خواهد شد.


آردینی اوخو - ادامه

ایراندا حقّیمیز – حقوقوموز

+0 بَگَن (Bəyən)

          ایراندا حقّیمیز - حقوقوموز !  

                                              حسن راشدی

                                


ایران اؤلكه‌سی كثیرالمله بیر اؤلكه دیر . تاریخ بویو و سیاسی سرحدلر زامان – زامان دگیشمیش و امپراتورلارین ، سلطانلارین و پادشاهلارین اراده لری اساسیندا اؤلكه لره معین آدلار وئریلمیشدیر .

بوگونكو ایران آدلانان اؤلكه‌ده یاشایان میلّتلر ، مین‌لر ایلدیر بو اؤلكه ده یاشامیش و تاریخین آجیلی و شیرینلی خاطره لرینی آرخادا قویموشلار.

هله اسلامدان قاباق ، اؤزللیكله میلاددان قاباق یازیلان تاریخلر داها چوخ افسانه لرله قاریشیق اولسادا اسلامدان سونرا یازیلان ایران تاریخی مختلیف تاریخچیلر طرفیندن چوخ آچیق – آیدین و مختلیف دیللرده یازیلمیشدیر .



آردینی اوخو - ادامه

نشست اقتصاد جهانی در باكو برگزار می‌شود

+0 بَگَن (Bəyən)

                                                                        

                            نشست اقتصاد جهانی در باكو برگزار می‌شود           

تاریخ انتشار 04.04.2013 09:26:01 UTC
 
در این نشستها جایگاه اقتصاد منطقه در جهان و فرصتهای ایجاد شده از سوی رهبران كشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت

در نشست اقتصاد جهانی كه در روزهای هفتم و هشتم آوریل در باكو پایتخت آذربایجان برگزار خواهد شد، رهبران كشورهای منطقه و كارشناسان، اقتصاد آسیای میانه و قفقاز جنوبی را مورد بررسی قرار خواهند داد. بر اساس اطلاعیه انستیتوی استراتژی خزر، رهبران منطقه توسعه و همكاری اقتصادی را در "داووس آسیا" به بحث خواهند گذاشت.



آردینی اوخو - ادامه