یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

به مناسبت " روز جهانی زبان مادری "

+0 بَگَن (Bəyən)

              به مناسبت " روز جهانی زبان مادری "

                                          حسن راشدی : ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۳  

روز  ۲۱فوریه از طرف سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی و جهت جلوگیری از مرگ زبانها انجام گرفته است .

این تصمیم برای جلوگیری از میان رفتن زبانها و فرهنگهایی که هر کدام از آنها هویت و سند موجودیت ملل و اقوامی است که به آن زبان صحبت می کنند که بر اثر حاکمیت مطلق یک زبان به عنوان زبان رسمی و دولتی در کشورهائیکه دارای تنوع زبانی و فرهنگی هستند ولی تنها یک زبان به عنوان زبان تحصیل و زبانی که از مرحله ابتدایی گرفته تا پایان دانشگاه ه و در کلیه مراحل زندگی بکار گرفته می شود و در مقابل از تحصیل و تدریس دیگر زبانها و توسعه آنها به شکلهای مختلف جلوگیری می گردد گرفته شد.



آردینی اوخو - ادامه

متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!

+0 بَگَن (Bəyən)

متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!

(برگرفته از سایت TRT فارسی )


متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!
پخش 16 بهمن 1393 به روز رسانی 16 بهمن 1393
A A

دریافت بورس تحصیلی از یکی از دانشگاههای ترکیه، می تواند زندگی شخصی و حیات علمی شما را دچار تحول کند

براساس بیانیه ای که از سوی سازمان بورسهای ترکیه منتشر شده، این سازمان مجددا در سال تحصیلی ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ اقدام به اعطای بورس به دانشجویان کشورهای چهار گوشه دنیا خواهد کرد.
ثبت نام اینترنتی بورسهای تحصیلی از ابتدای ماه فوریه آغاز شده و تا اطلاع ثانوی که احتمالا تا آخر ماه فوریه خواهد بود ادامه خواهد داشت.



آردینی اوخو - ادامه

سیمای ترکان در آثار شعرای فارسی گوی و مورخین مشهور (12)

+0 بَگَن (Bəyən)

 


               سیمای ترکان در آثار شعرای فارسی گوی و مورخین مشهور (۱۲) 


                                                  حسن راشدی  

                        بخشی از کتاب " ترکان و بررسی تاریخ ، زبان و هویت آنها در ایران "           

ناسیونالیستهای افراطی, که ایران را فقط متعلق به یک قوم و زبان خاص می­دانند, تلاش دارند چهره ترکان را مغشوش جلوه داده و آنها را غیر متمدن و ضد سواد و فرهنگ نشان داده و حاکمیت هزار سالة بعد از اسلام آنها بر ایران را حکومت بیگانگان و مخالفان فرهنگ و ادب ایران معرفی کنند !

آنها آثار باقی مانده از ادبیات, فرهنگ و هنر شکوفا در طول این هزار سال را نادیده گرفته بر آن می­تازند, در حالی که این افراطیون اگر عینک بدبینی متعصبانه را از چشمان خود بردارند و با چشمان عدل و انصاف به قضایا بنگرند در خواهند یافت که راه خطا می­پیمایند و از حقیقت به دورند.



آردینی اوخو - ادامه