یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آذربایجان تاریخی و محدوده آن از نظر مورخین (14)

+0 بَگَن (Bəyən)

             

                             آذربایجان تاریخی و محدودة آن از نظر مورخین(14)

                                                       حسن راشدی 

                      بخشی از کتاب : " ترکان و بررسی تاریخ ، زبان و هویت آنها در ایران "            

از نظر تاریخی در مورد چگونگی نام آذربایجان در بین مورخین نظریات متفاوتی با توجه به معنا و مفهوم این نام وجود دارد, بعضی از مورخین این نام را بر گرفته از چهار کلمة ترکی «آذ, ار, بای, گان» که منتسب به قوم «آذ» یا «آس» است می­دانند,[1] بعضی­ها آنرا بر گرفته از نام حاکم آذربایجان در زمان حملة اسکندر مقدونی, «آتروپات» می­پندارند و بعضی­ها هم این نام را در ارتباط با کلمة «آذر» (آتش در پارسی باستان) تصور می­کنند؛ ولی آنچه که واقعیت دارد نام آذربایجان از قدیم الایام شامل نواحی شمالی و جنوبی رودخانه ارس می­شده و این نام تنها پس از استقلال جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۱۸ بر روی سرزمین شمالی ارس گذشته نشده است. این نام همواره در طول تاریخ علاوه بر قسمت جنوبی رود ارس, قسمت شمالی آن را نیز شامل می­شده است.

گرچه در تاریخ ناحیة بین دو رود کُر و اَرَس«الران», «ارّان» و «آران» نامیده شده و در نوشته بعضی از مورخین نیز به تنهایی و به عنوان ایالت مستقل, از آن یاد شده است ولی این ناحیه همواره بخشی از آذربایجان بوده و چون منطقة نسبتاً گرمسیری هم هست در فرهنگ مردم آذربایجان «آران» به منطقة گرمسیر و غیرکوهستانی نیز گفته می­شود. 

عنایت اله رضا از مخالفین نام آذربایجان در شمال رود ارس در پیش­گفتار کتاب « آذربایجان و اران» می­نویسد:



آردینی اوخو - ادامه

فردوسی و تفکر زن ستیزانه و نژادپرستانه او در شاهنامه!

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫فردوسی‬‎    

         فردوسی و تفکر زن ستیزانه و نژادپرستانه او در شاهنامه!

                                  حسن راشدی : 15 اردیبهشت 1394

بسیاری از ناسیونالیستهای افراطی فارس زبان ،  فردوسی را شاعر و حکیمی بی نقص و عیب دانسته(1) ومعتقدند اگر فردوسی و سروده شاهنامه‌اش نبود بعد از حاکمیت اسلام و مسلمان شدن ایرانیان ، زبان مردم فارس ایران ( و البته افغانسان و تاجیکستان ) حتما عربی می شد و دیگر نشانی از زبان فارسی باقی نمی ماند و امروز مردم شیراز ، اصفهان ، کرمان و مشهد به جای فارسی یا همان دری قدیم به عربی تکلم میکردند ؛  چنانچه مردم مصر، چون شاعری مثل  فردوسی را نداشتند ، زبان قبطی آنها در طول چند صد سال تبدیل به عربی شد!



آردینی اوخو - ادامه

آقای دوکتور هئیت ، سیز پان تورکلرین رئیسی سینیزمی ؟ (10)

+0 بَگَن (Bəyən)

      

                 آقای دوکتور هئیت ، سیز پان تورکلرین رئیسی سینیزمی ؟ (10)

                                     دوکتور هئیت‌دن اؤزل خاطیره‌لر   

                                   حسن راشدی : اول اوردیبهشت  ۱۳۹۴ 

سؤیله‌نیلن تاریخ : ۴ اسفند۱۳۷۹ پنجشنبه

مکان : " جان آذربایجان " دفتری ، " قومیت لر " جلسه‌سی ، جمالزاده خیابانی ، تهران

زامان : آخشام اوستو

۱۳۷۹ جو ایل دی آیی‌نین ۱۰ جو گونو تهرانین جنوبی جمالزاده خیابانیندا  " جان آذربایجان " آدلی بیر دفتر آچیلدی (۱) ؛ بو دفترده تورکجه - فارسجا هم " پیک آذر "مجله‌سی حاضیرلانیر و هم " قومیت‌لر جلسه‌سی " و یا فارسجا دئییلن "​جلسه قومیت ها " تشکیل تاپیردی .

بو مکان ۱۳۷۹ جو ایلین سونلارینا یاخین جنوبی جمالزاده خیابانی‌نین بیر آز آشاغاسینا و کوچه نین ایچینه منتقل اولدو . " قومیت‌لر " جلسه‌سینده ایرانین مختلیف میلّیّت‌لریندن اولان او جمله​دن تورک ، عرب ، تورکمن و کورد میلّی فعاللاری نماینده‌لری اشتراک ائدیر و ایرانین آنایاساسی‌نین ۱۵ و ۱۹ جو ماده​‌سی‌نین نئجه اجرا اولماسی باره​ده  فیکیر موبادیله​سی آپاریردیلار ، بو جلسه‌لرده یالنیز بلوچلاردان نماینده یوخ ایدی .



آردینی اوخو - ادامه