یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!

+0 بَگَن (Bəyən)

متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!

(برگرفته از سایت TRT فارسی )


متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!
پخش 16 بهمن 1393 به روز رسانی 16 بهمن 1393
A A

دریافت بورس تحصیلی از یکی از دانشگاههای ترکیه، می تواند زندگی شخصی و حیات علمی شما را دچار تحول کند

براساس بیانیه ای که از سوی سازمان بورسهای ترکیه منتشر شده، این سازمان مجددا در سال تحصیلی ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ اقدام به اعطای بورس به دانشجویان کشورهای چهار گوشه دنیا خواهد کرد.
ثبت نام اینترنتی بورسهای تحصیلی از ابتدای ماه فوریه آغاز شده و تا اطلاع ثانوی که احتمالا تا آخر ماه فوریه خواهد بود ادامه خواهد داشت.



آردینی اوخو - ادامه

ژن نامیرایی كشف شد

+0 بَگَن (Bəyən)

                     ژن نامیرایی كشف شد

دانشمندان دریافته‌اند جانداری دریایی به نام هیدرا ممكن است بتواند در تولید داروهای جوان‌سازی انسان موثر واقع شود زیرا این جاندار هرگز نمی‌میرد!

به گزارش گیزمگ، هیدرا جانداری شگفت‌انگیز است،‌زیرا هیچ نشانی از سالخوردگی را نمی‌توان در آن مشاهده كرد از این رو دانشمندان هیدرا را جانداری نامیرا می‌دانند. محققان دانشگاه كیل با مطالعه بر روی این جاندار موفق به كشف ردی مهم شدند كه با روند سالخوردگی در انسان مرتبط بوده و می‌تواند منجر به تولید درمان‌ها و داروهای پیشرفته جوان‌سازی انسان‌ها شود.



آردینی اوخو - ادامه

دیدار با پدر جراحی قلب ایران و مدیر مجله «وارلیق»

+0 بَگَن (Bəyən)
   دیدار با پدر جراحی قلب ایران و مدیر مجله «وارلیق» 

                                                     پروفسور جواد هیات

این روزها ما در روزگاری زندگی می‌كنیم كه صحبت از جراحی قلب و پیوند قلب كاملا عادی است و هر روز صدها جراحی مختلف اینچنینی انجام می‌شود؛ بدون اینكه كسی از این اعمال جراحی واهمه داشته باشد یا انجام آن‌ها را محال بداند…. 

شاید حدود ۵۰ سال پیش، انجام جراحی قلب یا پیوند كلیه یك رویا بوده و از آن به چیزی شبیه معجزه یاد می‌كردند. حتما برایتان جالب است كه بدانید اولین باری كه جراحی قلب در ایران انجام شد، تحت چه شرایطی و با چه امكاناتی بوده است؛ از طرفی لازم است بدانید پروفسور هیات كه اولین بار جراحی قلب باز و پیوند كلیه را در ایران انجام داد صاحب امتیاز و مدیر مجله تركی زبان " وارلیق " از سال ۱۳۵۸ تا حالا می باشد ، ایشان دارای تالیفات پر ارزش در زمینه زبان و ادبیات تركی است  و توركولوگ و شخصیت شناخته شده در كشورهای ترك زبان و جهان می باشد . دو سال پیش و در روزهای نزدیك به روز تولد و در آستانه ۸۵ سالگی ایشان ، مسئولین مجله سلامت مصاحبه ای در زمینه طبّ با ایشان آنجام داده اند كه مشروح این مصاحبه را می خوانید  : 



آردینی اوخو - ادامه

تبریز و اولین های تاریخ ایران

+0 بَگَن (Bəyən)

             تبریز و اولین های تاریخ ایران     

       كاخ بلدیه تبریز                                        تهیه و ویرایش : ح . راشدی                

تَبْریزْ بزرگترین شهر آذربایجان ، شمال غرب كشور و مركز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بزرگ‌ترین قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. تبریز به دلیل جای‌دادن بسیاری از كارخانه‌های مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از ۶۰۰ شركت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز یكی از بزرگترین شهر صنعتی در ایران پس از تهران به ‌شمار می‌رود و به دلیل صنعتی‌بودن، یكی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر نیز محسوب می‌شود. این شهر قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی كشور بوده و با تولید سالانهٔ ۱۶ هزار دستگاه موتور دیزل، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكنندهٔ این نوع دستگاه در سطح منطقهٔ خاورمیانه شناخته می‌شود. تبریز با ۱٬۳۷۸٬۹۳۵ نفر جمعیت در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، چهارمین شهر پرجمعیت در ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌گردد.

اولین چاپخانه، اولین خیابانی كه در محدوده ایران امروزی دارای برق شد، اولین پستخانه و اولین خط انتقال پست و… در تبریز بوده‌اند و به‌ همین علت، تبریز شهر اولین‌ها نامیده می‌شود. در ذیل توضیحات بیشتری در مورد اولین های تاریخ كشور در تبریز را می خوانید



آردینی اوخو - ادامه

ایرانیها غیر آریایی هستند

+0 بَگَن (Bəyən)

                    بنا به یافته های ژنتیكی جدید                            دكتر مازیار اشرفیان

                                        ایرانیها غیر آریایی هستند                          دكتر اشرفیان بناب

                                  حسن راشدی  20 آذر 1390  

   «گروهی از محققین ژنتیك در دانشگاه پورتسموت انگلیس، به سرپرستی یك محقق ایرانی به نتایج جالبی درباره نژاد ایرانیان رسیدهاند. این گروه معتقدند اكثر ایرانیان بر خلاف آنچه تصور می شود، نژاد آریایی ندارند بلكه به نژادی تعلق دارند كه حدود ده هزار سال پیش ساكن ایران بودهاند. این تحقیقات كه قسمتی از تحقیقات جهانی ژنتیك است به سرپرستی دكتر مازیار اشرفیان بناب سالها پیش در دانشگاه كمبریج شروع شده و در دانشگاه پورتسموت به نتیجه رسیده است».

  B.B.C  فارسی   13 NOV 2011       (ت 22  آبان 1390 )   



آردینی اوخو - ادامه