یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

شکست سیاسی روسیه در مذاکرات سوریه ای ژنو

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫روسیه‬‎   

                                شکست سیاسی روسیه در مذاکرات سوریه ای ژنو 

                                               حسن راشدی : 11 بهمن 1394

مذاکرات مخالفان بشار اسد به ابتکار  "استفان دی میسترا " نماینده سازمان ملل در ژنو سوئیس در حال انجام است ، اما هنوز معلوم نیست گروه های مذاکره کننده با چه خواسته ای به این مذاکرات آمده و چه نتیجه ای از این مذاکرات خواهند گرفت .

به  نظر می رسد که برای رسیدن به نتیجه مثبت از این مذاکرات راه طولانی باید طی شود. روسیه برای خط و نشان کشیدن بر ترکیه و حفظ موقعیت سیاسی و ژئو پولیتیکی خود در مرزهای سوریه - ترکیه در آینده و نمایش قدرت از خود که با ساقط شدن هواپیمای جنگی اش از طرف ترکیه مورد تردید و تحقیر قرار گرفته بود  تلاش جدی داشت نماینده کردهای PYD سوریه را هم در مذاکرات شرکت دهد؛ اما ترکیه به شدت با  شرکت نماینده  PYD در مذاکرات ژنو مخالفت کرد و اعلام نمود در صورت شرکت آنها در این مذاکرات ، در مذاکره ژنو حضور نخواهد داشت .

ترکیه گفت : اعضاء حزب کردی PYD نماینده مردم کرد سوریه نیستند بلکه آنها شاخه ای از تروریست های PKK هستند که در سوریه فعالیت می کنند و ترکیه هرگز حاضر نخواهد شد با تروریستها بر سر میز مذاکره بنشیند .

روسیه که غرورش با ساقط شدن هواپیمای جنگی اش توسط ترکیه در تاریخ 3 آذر 1394 به شدت خدشه دار شده بود و تحریم ترکیه و اخراج بسیاری از تجار و شرکتهای ترکیه ای از روسیه هم نتوانست  ترَک این غرور سیاسی را ترمیم کند انتظار داشت با شرکت دادن نمایندگان کُرد PYD در مذاکرات ژنو قدرت خودرا به رخ ترکیه بکشد.

به نظر می رسید حتی روسیه انتظار داشت در شرکت دادن نمایندگان PYD در مذاکرات ژنو همراهی و همکاری سیاسیون ایران را که همنوا در مسئله سوریه بااین کشور است داشته باشد ؛ اما از طرف ایران هم توجهی به شرکت PYD ایها در این مذاکرات دیده نشد ، چرا که ایران در مسئله کردها و ترکیه،به رسانه ها اعلام می کند ثبات ترکیه ثبات ایران است .

در یک گزارش خبری به نقل از علی اکبر ولایتی،مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده  است: " ریشه کنی تروریسم در ترکیه در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است" .

 همچنین "به گزارش رووداو، ولایتی در حاشیه‌ی کنفرانس بین‌المللی "خطر گروه‌های تکفیری برای جهان معاصر" که در آنکارا، پایتخت ترکیه برگزار می‌شد، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی سخنان وزیر دادگستری اسرائیل مبنی بر ضرورت ایجاد کشور مستقل کردستان میان ترکیه و ایران اعلام نمود، اسرائیل هرگز به این هدف خود نخواهد رسید. ولایتی همچنین اعلام نمود، هدف اسرائیل، ایجاد اسرائیل دوم و سوم در منطقه و تجزیه‌ی کشورهای منطقه است ".

اما نماینده سازمان ملل ضمن دعوت از مخالفین بشار اسد جهت شرکت در کنفرانس ژنو از نماینده حزب کُردی PYD سوریه جهت شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل نیاورد و تلاش سیاسی روسیه در این مسئله هم به نتیجه ای نرسید  و  روسیه با شکست سیاسی دیگری مواجه شد .