یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

امکان تحصیل کودکان آذربایجانی به زبان مادری هنوز یک رویا است !

+0 بَگَن (Bəyən)

      

                          سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ شروع شد

           اما امکان تحصیل کودکان آذربایجانی به زبان مادری  هنوز یک رویا است !

                                        حسن راشدی : اول مهر ۱۳۹۵

                       ...............................................................................

                                    خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد

               چندزبانه بودن کودکان گریبانگیر نظام آموزشی آذربایجان غربی

کودکان آذربایجان غربی به واسطه تنوع قومیتی و همسایگی با ترکیه به چندزبان از جمله زبان ترکی استانبولی مسلط هستند ...

"به گزارش خبرگزاری فارس از اورمیه، آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که تنوع قومیتی آن زبانزد است ولی گاهی این تنوع قومیتی خود را در قالب مشکلاتی بسیار جدی نشان می‌دهد.

امسال آذربایجان غربی در حالی سال‌ تحصیلی جدید را آغاز می‌کند که کودکان دوزبانه مشکل جدی آموزش و پرورش این استان هستند و عملا برای آموزش و پرورش مشکل‌ساز شده‌اند.

در این میان بسیاری از کودکان که تعداد آنها نیز کم نیست به زبان سوم نیز تسلط دارند که نه زبان مادریشان هست و نه زبان ملی کشورشان ، بلکه این زبان، زبان ملی کشور همسایه‌ای است که به واسطه بالا بودن آمار مسافرت به این کشور و وجود ماهواره در بسیاری از خانواد‌های ساکن آذربایجان غربی به فرزندشان منتقل شده و در بسیاری از موارد جای زبان مادریشان را نیز گرفته است.

این زبان همان زبان ترکی استانبولی است که بسیاری از کودکان به ویژه در شهرهای شمالی استان و مرکز آذربایجان غربی از همان ابتدای فراگیری زبان، با آن آشنا شده و به همین زبان صحبت می‌کنند...

سهیلا برنج‌آبادی یکی از معلمان مدرسه ابتدایی ارومیه در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه آذربایجان غربی دارای تنوع قومیتی است، شاهد حضور دانش‌آموزانی در مدرسه هستم که به چند زبان تسلط دارند جز زبان رسمی کشور....

این معلم با تاکید بر انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان، گفت: در این صورت انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان عملا میسر نخواهد بود و کودک نیز نمی‌تواند به خوبی این مفاهیم را درک کند.....

این معلم اظهار داشت: با توجه به اینکه زبان اول هر دانش‌آموز زبان مادری وی هست، باید آموزش و پرورش نیز تدابیری اتخاذ کند تا کودکان علاوه بر فراگیری زبان ملی کشور که بخشی از هویت ملی کودکان ایران زمین است، هویت شخصی و فرهنگی خود[ زبان مادری ]  را نیز فراموش نکنند.

فریدون سیدمصطفوی با بیان اینکه در این خصوص مشکل جدی و اساسی داریم، تصریح کرد: سال‌های سال است که نظام آموزشی با مشکل دانش‌آموزان دو و چندزبانه مواجه است...."

...............................................................................................

مسئولین محترم کشور !

آیا شما مشکلات تحصیلی دانش آموزان غیر فارس زبان کشور بخصوص  مشکلات کودکانی که زبان مادریشان ترکی است را درک می کنید ؟

 اگر شما ازصبح تا شب با برنامه های متنوع فارسی تلویزیونتان ( چه سرتاسری و چه ماهواره ای ) و پخش آنها از کلیه کانالهای استانهای آذربایجان تاریخی نمی توانید زبان ترکی کودکان آذربایجانی را فارسی کنید اما کودکان آذربایجانی از شبکه های ماهواره ای همسایه ، ترکی استانبولی را به راحتی یاد می گیرند دلیلش ماهواره نیست ، یکی بودن ریشه و اساس زبان ترکی آذربایجانی  و ترکی استانبولی است.

شما بجای درک واقعیت جامعه چند زبانی ایران و قبول اینکه زبان ترکی با گویشوران بیش از ۳۰ میلیونی خود  مثل زبان فارسی جایگاه اصلی ، ویژه و خاصی در ایران دارد  و حقوق زبانی گویشوران آن با حقوق زبانی همکشوریهای فارس زبان یکی و مساوی است و لازم است زبان ترکی همطراز و موازی با زبان فارسی از امکانات کشور بهره مند شود و امکان تحصیل به این زبان برای دانش آموزان فرزندان ترک فراهم گردد نگران یادگیری ترکی استانبولی فرزندان آذربایجان هستید!

آیا شما نگران مشکلات تحصیلی فرزندان آذربایحان هستید و یا نگران فارس نشدن  و تُرکی دانستن این کودکان؟  اگر نگران تحصیل این کودکان به علت  فارسی ندانستن آنها هستید راه حل این معضل از دهه‌ها پیش در کشورهای پیشرفته و چند زبانه ای چون کانادا ، سوئیس ، بلژیک ،  سنگاپور و غیره حل شده و حتی کشورهای جهان سومی چون عراق و  کشور افغانستان همسایه نیز از چند سال پیش این مشکل را حل کرده اند ، مثلا دو زبان پرگویش پشتو و دری در افغانستان زبان رسمی و سرتاسری این کشور شده و علاوه بر بکارگیری هر دو زبان با امکانات مساوی در مطبوعات و رسانه های گروهی چون رادیو و تلویزیون ، این دو زبان در تمام مقاطع تحصیلی از دبستان و دبیرستان گرفته تا  پایان دانشگاه در افغانستان تدریس می گردد و زبانهای  دیگر هم در مناطق قومی در کنار زبان رسمی به دانش آموزان آموزش داده می شود و مشکل تحصیلی دانش آموزان سراسر کشور هم به این روش حل شده است .

 اما اگر شما نگران فارس نشدن و هضم نشدن کودکان آذربایجانی در دیگ فارسیزاسیون هستید و مطرح کردن مشکلات تحصیلی آنها ظاهر قضیه است و حقوق زبانی آنها را در حد محاوره و صحبت کردن با والدین خود در چهار دیواری خانه‌اشان میدانید مطمئن باشید با آگاهیهایی که جامعه روشنفکر، عدالت خواه ، خودشناس ، هویت طلب و آگاه آذربایجان و دیگر ترکان ایران پیدا کرده اند این فرزندان در زبان و فرهنگ ترکی و پربارشان رشد و نمو خواهند کرد و بیشتر از نسل امروزی ازحقوق زبانی که حق ابتدایی ، مسلم و خدادادی آنهاست دفاع خواهند کرد و ضمن احترام به دیگر زبانها و فرهنگهای متنوع کشور به زبان و فرهنگ ترکی خود بالیده و هرگز تسلیم سیاست آسیمیلاسیون و هضم زبانی و فرهنگی نخواهند شد!

در این کشور  " حزب پان ایرانیست " با پرچم  شاهنشاهی و شیر وخورشید  آزادانه فعالیت می کند و شصت و نهمین سال تاسیس خودرا در تهران جشن گرفته از طرفدارانش می خواهد در این جشن شرکت کنند و مسئولین آن به رئیس مجلس آقای لاریجانی هم نامه می نویسند که مجلس اجازه ندهد برای بیش از  ۳۰ میلیون جمعیت ترکان ایران ، زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی حد اکثر برای ۴۰ نفر دانشجو در دانشگاه تبریز تدریس شود .  اما فرزندان صادق آذربایجان که برای احقاق حقوق  ابتدایی و خدادادی ترکان ایران خواستار اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی  و تحصیل به زبان ترکی در مدارس در کنار زبان فارسی هستند  بوسیله ایادی همین حزب و دیگر کسانیکه تفکرات پان ایرانیستی و پان فارسیستی خودرا پنهان نمی کنند" پان تورک " نامیده می شوند  و از دولت می خواهند این جوانان صادق ، پاک و پایبند قوانین کشور را دستگیر و روانه زندانها کنند!


راستی ما تُرکها با جمعیت بیش از ۳۰ میلیونی خود در ایران ، ایرانی به حساب می آییم و می توانیم بدون چسبانده شدن مارک " پان تورکیسم " بر پیشانی‌مان از حقوق زبانی و فرهنگی و تحصیل آن در مدارس  به نسبت کثرت جمعیت خود هم نه ، به اندازه  ارامنه ۱۵۰ هزار نفری ایران برخوردار باشیم ؟! 

مهر ماه ۹۵ از راه رسید و در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ هم،  دانش آموزان کلاس اولی استانهای آذربایجان و دیگرمناطق حوزه زبانی ترکی ایران در حال پا گذاشتن به مدارسی هستند که مثل کلاس اولیهای سالهای پیش، از روز شروع درس و هنگام ورود به مدارس " زبان ترکی و مادری خودرا در خانه هایشان جا خواهند گذاشت!"