یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

نفرت از ترک و ترکان از زبان باصطلاح ایران دوستان !

+0 بَگَن (Bəyən)
                      
  Related image     Image result for ‫حسن راشدی‬‎ 

               نفرت از تُرک و تُرکان از زبان باصطلاح ایران دوستان !

                           
                             حسن راشدی 21 دی 1395

  دکتر محمود افشار یزدی یکی از نظریه پردازهای دوران رضا خان و فرزندش محمدرضا پهلوی ، برای سرعت بخشیدن به هضم جمعیت ترکان آذربایجان در میان زبان و فرهنگ حاکم  می گوید :
" تنها فایده ای که برای تدریس زبان ترکی در دبستانها و رواج رسمی آن در ادارات میتوان تصور نمود سهولت برای کودکان و مردم است...برای هرکس آسانتر است با زبانی که از مادر آموخته صحبت کند تا زبانی که باید در مدرسه بیاموزد ؛ اما زبان ترکی در آذربایجان تنها همین یک جنبه را ندارد . زبان ترکی یکی از عناصر مهم ملیّت بلکه مهمترین آنهاست، .. اگر مردم آذربایجان توانستند روزنامه های  ترکی را به آسانی  بخوانند و به ترکی چیز بنویسند و شعر بگویند دیگر چه نیازی به فارسی خواهند داشت؟... نگارنده با آموختن پنج دقیقه زبان ترکی هم در هر مدرسه یا دانشگاه آذربایجان مخالفم ...میخواهم آموزش فارسی را اجباری و مجانی و عمومی نمایند و وسائل این کار را فراهم. ..اگر این سیاست  فرهنگی را دولت بپذیرد و ملّت هم کمک کند، چه در آذربایجان و چه سایر شهرستانها،  برای من تردیدی نیست که بی هیچ زحمت و دردسری برای هیچ کس و مخالفتی از هیچ کجا به مقصود خواهیم رسید  بی آنکه آذربایجانیها احساس کرده باشند بعد از پنجاه سال به زبان فارسی ناحیه خودشان که باید آنرا لهجه " آذری  تازه " خواند صحبت خواهند کرد... باید حتما اینکار به دست خود آذربایجانیها صورت گیرد...آذربایجانیان باید خودشان پیشقدم شده و زبان ملی خود را رواج دهند تا کم کم ترکی که خارجی است برود...  مطلب از دو حال خارج نیست: یا آذربایجانی ایرانی هست، یا نیست. اگر هست ترک نمیتواند باشد.
( زبان فارسی در آذربایجان ، گرد آوری ایرج افشار ، انتشارات " موقوفات دکتر محمود افشار یزدی"  ،  تهران ، چاپ اول ، سال 1368 ، صص : 284،288 ، 289 )
عارف قزوینی شاعر دوره رضاخان در میدان پانفارسی گوی سبقت را از دیگران ربوده در شعر نفرت انگیز ، انزجار خودرا از #ترک و  زبان ترکی، چنین بیان می کند :
" زبان ترک از برای قفا کشیدن است        
 صلاح پای این زبان ز مملکت بریدن است
دو اسبه با زبان فارسی از ارس پریدن است
نسیم صبحدم برخیز ، بگو به مردم تبریز
که نیست خلوت زرتشت، جای صحبت چنگیز ..."  
( دیوان عارف قزوینی ص : 384 )

به راستی با این نفرت پراکنی های باصطلاح ایران‌دوستان، می‌توان زبان فارسی را زبان دوست داشتنی برای ترکان آذربایجان و ایران را وطن میلیونها ترکی در ایران دانست که شعار می دهند : " هارای هارای من تورکم " ؟!  یا به قول محمود افشار ایران فقط وطن کسانی در آذربایجان است که خودرا "آذری " و از نسل فارسیان می دانند ؟ @yurddash