یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

کابینه روحانی با وزرای فارس محور

+0 بَگَن (Bəyən)

                                

Image result for ‫وزرای معرفی شده دولت دوازدهم‬‎ 

کابینه روحانی با وزرای فارس محور

  حسن راشدی ؛ پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

 آقای حسن روحانی رئیس جمهور، وزرای پیشنهادی خودرا تقدیم مجلس کرد تا در آینده نزدیک برای وزرای پیشنهادی خود از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد.

پیشنهاد و معرفی وزرای اکثرا فارس که در میان آنها فقط یک وزیر ترک از آذربایجان ( شهر زنجان) به چشم می خورد به احتمال زیاد فاصله بین مردم مناطق ترک نشین با رئیس جمهور روحانی و دولتش و در ادامه آن فاصله بین دو فرهنگ ترک و فارس را در کشور بیشتر خواهد کرد که امروزها از طریق رسانه های  ورزشی چون " گلادیاتور " نیز به آن دامن زده شده است.

با توجه به اینکه  حداقل ۴۰% ازجمعیت ایران را ترکان تشکیل می دهند ، مناسب‌ترین راهکار ، توجه به ترکیب این درصد ومعرفی وزرا به نسبت نزدیک به این درصد از بین شاخص‌ترین، لایق‌ترین و کارآمدترین فرد از میان ترکان که در بین دولتمردان کم هم نیستند می توانست به این توازن و تفاهم کمک کند.

در بین ۱۷ وزیر معرفی شده از طرف آقای روحانی فقط دو یا سه وزیر ، غیر فارس هستند و این در حالی است که در کابینه‌ دولتهای گذشته بخصوص اوائل انقلاب تعداد وزرای ترک به مراتب بیشتر بوده است.

بعد از معرفی وزرا توسط رئیس جمهور، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیتهای شناخته شده و سیاسی آذربایجان اعتراض و نارضایتی خودرا به این پیشنهاد و تقریبا نبود وزرای ترک در بین وزیران معرفی شده اعلام داشتند.

آقای نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه و نائب رئیس فراکسیون نمایندگان مناطق ترک‌نشین نیز قبل از معرفی وزرا ، اما فقط چند روز جلوتر، در مورد معرفی وزرای ترک هُشدار لازم را به آقای روحانی داده بود؛

امّا به نظر من این هُشدارها و اعتراض‌ها دیر هنگام بود و  کسانیکه امروزها نگران و ناراحت معرفی نشدن وزرای ترک از طرف آقای روحانی هستند باید از روزهای اوّل و از زمانیکه آقای روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شد دیدارهایی با وی برای معرفی وزرای ترک به نسبت جمعیت آنها با ایشان می داشتند و عواقب و عوارض احتمالی معرفی شدن تقریبا همه وزرای فارس محور را به آقای روحانی یاد آور می شدند  نه بعد از تصمیم گیری نهایی و در آستانه  معرّفی همه وزرا به مجلس!

 https://t.me/yurddash