یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

سرنوشت اقلیم شمال عراق بعد از آزادی کرکوک

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫مسعود بارزانی غمگین‬‎

  سرنوشت اقلیم شمال عراق  بعد از آزادی کرکوک

         حسن راشدی : شنبه 29 / 7 / 1396

نیروهای پیشمرگ کرد خیلی زودتر از آنی که تصورش می رفت مجبور به ترک شهر کرکوک شدند که نفت خیزترین شهر تحت اشغال نیروهای بارزانی بود.

مسعود بارزانی قبل رفراندم 25 سپتامبر ( سوم مهر) گفته بود، ما رفراندوم را در شهر کرکوک برگزار می کنیم و اگر دولت مرکزی در برگزاری همه پرسی در کرکوک دخالت نظامی کند آنرا با گلوله جواب خواهیم داد!

اکنون شهر کرکوک و مناطق نفت خیز آن با اندک مقاومت نیروهای پیشمرگه کرد به دست نیروهای دولت مرکزی فدرال عراق افتاده و پوسترهای مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان و پرچم این منطقه خودمختار از بالای ساختمانها و دوایر دولتی و مکانهای عمومی در کرکوک برداشته شده و بجای آنها پرچم دولت مرکزی و ترکمنها بر این مکانها نصب گردیده است.

حتی نیروهای مسلح و تروریستی پ ک ک و نیروهای مسلح کرد سوریه هم که گفته بودند در صورت ورود نیروهای مرکزی عراق به شهر کرکوک ما نظاره گر نخواهیم بود ، نتوانستند کاری از پیش ببرند و مجبور به نظاره کردن کنترل این شهر از سوی نیروهای بغداد شدند.

هم اکنون تصمیم سختی پیش روی مسعود بارزانی به عنوان پایه‌ریز اصلی رفراندوم  است ، چه وی می‌خواست خودرا قهرمان تاریخی استقلال کردستان نشان دهد و نام خودرا در تشکیل کشور مستقل کردستان که هرگز و در طول تاریخ نصیب کردها نشده بود در صفحات تاریخ ثبت کند، اما ممکن است این  تصمیم نتیجه بدتر از آنچه قبل از رفراندم  نصیب مردم اقلیم کردستان شده بود داشته باشد، چرا که روند سیاسی دنیا مثل موضوع رفراندوم کاتولونیا و تصمیم به جدایی این منطقه از اسپانیا و عدم شناسایی آن از طرف دولت مرکزی اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی و دنیا هم در تایید رفراندوم اقلیم شمال عراق و استقلال کردستان این منطقه نیست.

اما اگر مسعود بارزانی به خودمختاری اقلیم اکتفا کند و از زیاده خواهی بپرهیزد و دولت مرکزی بغدادهم از لغو خودمختاری اقلیم صرفنظر کند، ترکیه هم سیاست قبل از رفراندوم را در پیش خواهد گرفت و ترجیح خواهد داد به جای حزب طرفدار جلال طالبانی که نگاهی به سوی ایران دارد ، مسعود بارزانی و حزب او قدرت را در اقلیم در دست داشته باشند که قبل از رفراندوم با ترکیه رابطه خوب داشته اند.