یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

21 آذر 1324 حادثه فراموش نشدنی و برگ زرّین در تاریخ آذربایجان !

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫سید جعفر پیشه وری‬‎      

21 آذر 1324 حادثه فراموش نشدنی و برگ زرّین در تاریخ آذربایجان !

                      حسن راشدی : 21 آذر 1396

   21 آذر 1324 یکی ار حوادث بزرگ  و فراموش نشدنی در تاریخ آذربایجان و سربلندی مردم آن است

هنوز عظمت و کارهای بزرگ و باور نکردنی که در یکسال حاکمیت  فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری سیاستمدار برجسته آذربایجان سید جعفر پیشه وری در آذربایجان صورت گرفت به درستی تجزیه و تحلیل نشده است و عظمت این روز تاریخی و کارهای عظیمی که برای رفاه و سربلندی مردم آذربایجان در طول این یک سال در منطقه  صورت گرفت در مطبوعات، رسانه های گروهی ، کتابها و شبکه های اجتماعی جایگاه واقعی خودرا نیافته است ؛ چرا که هنوز هستند کسانیکه مسئله 21 آذر 1324 را با دیدگاه شوونیستی و شاهنشاهی می بینند!

اگر فقط رسمی شدن زبان مادری ترکی و تدریس آن در کلیه مدارس و دانشگاه آذربایجان ، بکار گیری آن در تمام سطوح ادارات ، و مراکز دولتی و غیر دولتی را در طول یکسال در نظر بگیریم با کارهای عظیم و باورنکردنی مواجه می شویم !

تدوین اینهمه کتابهای درسی به زبان مادری ترکی برای تدریس در کلیه مدارس آذربایجان در مدت زمان چند ماه و آماده کردن معلمان برای تدریس آن و نوشتن کلیه دعاوی ، گزارشها، شکایات ، محاکمات در این مدت کوتاه نشان میدهد که دولتمردان آن روز آذربایجان با چه انرژی و عشق به وطن کار می‌کرده  و بکارگیری زبان مادری ترکی  در همه زمینه ها چقدر برای مردم هم راحت  و کارگشا بوده است .

معلمی که هیچ  تحصیلاتی به ترکی نداشته به راحتی برای دانش آموزان به زبان مادری تدریس می کند و استاد دانشگاه درس پزشکی و دیگر تخصصها را به زبان مادری برای دانشجویان می آموزد و حتی آن روستایی بدون خواندن یک کلاس به ترکی استشهاد محلّی و شکایت خودرا به راحتی و با درک کامل معانی نوشته های خود به زبان مادری می نویسد!

به قول دکتر غلامحسین ساعدی نویسنده بزرگ آذربایحان که می گوید : " در آن یک سال احساس کردم آدم هستم "  حسّ سربلندی و افتخار به هر کس دست میداده است.

کارهای بزرگی که در آن یک سال انجام گرفته بود حتی از طرف یک سیاستمدار آمریکایی مقیم تبریز که مخالف فرقه دموکرات هم بوده چنین بیان شده است :

" کاری که فرقه دموکرات به رهبری سید جعفر پیشه وری در یک سال در آذربایجان انجام داد بیشتر از کارهایی بود که رضاشاه در طول بیست سال در آذربایجان انجام داده بود!"