یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

هنوز ترکیه دموکراتیک ترین کشور در بین کشورهای اسلامی است

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫انتخابات ترکیه 2018‬‎        

   هنوز ترکیه دموکراتیک ترین کشور در بین کشورهای اسلامی است

                    حسن راشدی: اول تیرماه  1397

                              (22 ژوئن 2018)

دو روز دیگر و در 24 حزیران ( ژوئن) 2018 شهروندان ترکیه ای برای انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوقهای رای می روند و نام افراد مورد نظر خودرا به صندوقها می اندازند.

هنوز هم ترکیه دموکراتیک ترین کشور در خاورمیانه، همچنین در بین کلیه کشورهای اسلامی است.

 علی رغم بعضی نارسائیها و نادیده گرفته شدن بعضی معیارهایی که در دنیای دموکراسی نقص به حساب می آید، ترکیه باز بهترین الگوی دموکراسی را در خاورمیانه، بخصوص در بین کشورهای اسلامی از خود ارائه داده است.

یکی از نماد بارز دموکراسی در ترکیه امروز، کاندیدا شدن صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کُردی HDP (حزب دموکراتیک خلقها) برای پست ریاست جمهوری است که به اتهامات مختلف از جمله برقراری ارتباط با تروریست های پ ک ک در زندان به سر می برد. صلاح الدین دمیرتاش نه تنها در زندان کتاب می نویسد و در بیرون به چاپ می رساند که کتاب وی با نام « سَحَر» در 16 ایلول 2017 به چاپ رسیده است بلکه ایشان برای معرفی و تبلیغ خود برای انتخابات 24 حزیران ( ژوئن) 2018 که کاندیدای ریاست جمهوری شده است فیلم تبلیغی در زندان آماده کرده است که قسمتی از این فیلم از کانال دولتی TRT پخش شده و بقیه نیز پخش خواهد شد.

کاندیدا شدن فردی برای پست ریاست جمهوری که به اتهاماتی، بخصوص همکاری با تشکیلات غیر قانونی، تروریستی و مسلح که دستهای تک تک اعضایشان آلوده به خون هزاران نفر است  و در زندان به سر می برد و برادر بزرگش ( نورالدین دمیرتاش ) عضو تشکیلات تروریستی و مسلح پ ک ک بوده و در بیست و دو سالگی به 22 سال  زندان محکوم شده است، شاید بهترین نمونه از دموکراسی در دنیا باشد که ترکیه از خود نشان داده است.

گرچه در سالهای حاکمیت ترکیه به دست حزب AKP نام آتاتورک نجات بخش کشور ترکیه از نیروهای اشغالگر غرب در جنگ جهانی اول و بانی ترکیه مدرن کمتر برده می شود و بیم آن می رود ترکیه از یک کشور لائیک و آزاد به کشوری بسته تبدیل شودکه سیاستمداران آن « سیاست را عین دیانت» خود بدانند ، اما رقابتهای سالم در فضای کاملا دموکراتیک کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر از طرف احزاب مختلف، بخصوص کاندیدا شدن صلاح الدین دمیرتاش زندانیی که در آرزوی رئیس جمهور شدن است و این حق از وی دریغ نشده است، ظرفیت دموکراسی در ترکیه را دو چندان کرده و این کشور همچنان پیشتاز دموکراسی در بین کشورهای مسلمان جهان به حساب می آید.